گروه مهندسی پارسیماژنما

پارسیماژ-چوب ترمو-شیشه فریم لس-پروژه نما-تجاری اداری-اجرای نمای شیشه--طراحی نما 88584107 021-نمای ساختمان-نمای کامپوزیت-اجرای نمای کامپوزیت-اجرای نمای ساختمان

گروه مهندسی پارسیماژنما

پارسیماژ-چوب ترمو-شیشه فریم لس-پروژه نما-تجاری اداری-اجرای نمای شیشه--طراحی نما 88584107 021-نمای ساختمان-نمای کامپوزیت-اجرای نمای کامپوزیت-اجرای نمای ساختمان

مشخصات بلاگ
گروه مهندسی پارسیماژنما

پارسیماژ-چوب ترمو-شیشه فریم لس-پروژه نما-تجاری اداری-اجرای نمای شیشه--طراحی نما-نمای ساختمان-نمای کامپوزیت-اجرای نمای کامپوزیت-اجرای نمای ساختمان
88584107 021
88584107 021
09123027875
www.parsimaj.com
info@parsimaj.com

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
بایگانی

۱۷ مطلب در فروردين ۱۳۹۵ ثبت شده است

ورق کامپوزیت چیست؟ به طور کلی به ترکیب دو یا چند مادهٔ مجزا که سطح مشترک مشخصی بین آنها وجود داشته باشد، کامپوزیت گفته می‌شود. ۱- درباره کامپوزیت

به طور کلی به ترکیب دو یا چند مادهٔ مجزا که سطح مشترک مشخصی بین آنها وجود داشته باشد، کامپوزیت گفته می‌شود. در واقع هر کامپوزیت متشکل از دو فاز زمینه (ماتریکس) و فاز تقویتکننده است. ماتریکس با احاطه کردن تقویتکننده آن را در محل نسبی خودش نگه می دارد و تقویتکننده موجب بهبود خواص مکانیکی ساختار کامپوزیت میگردد. در واقع بسیاری از مواد طبیعی و مواد مهندسی، نوعی میکروکامپوزیت هستند که خواص ویژه آنها از پراکندگی مناسب فازها به دست میآید. از دیدگاه زیستی کاپوزیت‏ها به دو دسته طبیعی و مصنوعی تقسیم میشوند. استخوان، ماهیچه و چوب مثالهایی برای کامپوزیت طبیعیاند. اما کامپوزیت مصنوعی که به دست بشر ساخته میشوند با توجه به فاز زمینه به سه دسته و از نظر فاز تقویتکننده به دو دسته تقسیم میگردند.

ورق کامپوزیت چیست؟

2-1- دسته‌بندی کامپوزیت‌ ها  از لحاظ فاز زمینه

  • CMC (کامپوزیت‌ های با زمینهٔ سرامیکی)
  • PMC (کامپوزیت‌ های با زمینهٔ پلیمری)
  • MMC (کامپوزیت‌ های با زمینهٔ فلزی)

2-2- دسته‌بندی کامپوزیت‌ها از لحاظ نوع تقویت کننده

  • FRC (کامپوزیت‌ های تقویت شده با فیبر)
  • PRC (کامپوزیت‌ های تقویت شده توسط ذرات)

2-3- کامپوزیت سبز

هر گاه فاز زمینه و فاز تقویت کننده از موادی که در طبیعت تجزیه می‌شوند، ساخته شوند، به کامپوزیت تشکیل شده کامپوزیت سبز یا کامپوزیت زیست‌تجزیه‌پذیر میگویند. در کامپوزیت‌ های سبز، معمولاً فاز زمینه از پلیمرهای سنتزی قابل جذب بیولوژیکی و تقویتکننده‌ها از فیبرهای گیاهی ساخته می‌شوند.

2-4- مزایای کامپوزیت

مهم‌ترین مزیت مواد کامپوزیتی آن است که با توجه به نیازها، می‌توان خواص آنها را کنترل کرد. به طور کلی مواد کامپوزیتی دارای مزایای زیر هستند:

  • مقاومت مکانیکی نسبت به وزن بالا
  • مقاومت در برابر خوردگی بالا
  • خصوصیات خستگی عالی نسبت به فلزات
  • خواص عایق حرارتی خوب
  • قابلیت شکل دهی
  • عمر نسبتا طولانی
  • خیز کمتر (بعضا ده‌ها برابر کمتر) نسبت به فلزات تحت یک بارگذاری معین (به دلیل صلبیت بیشتر)

2-5- کاربردهای کامپوزیت

به دلیل مزایایی که شمرده شد، کامپوزیتهای مهندسی کاربردهای زیادی در صنایع مختلف یافتهاند. در اجزاء هواپیما، سپرهای حرارتی، اجزاء کامپیوتر، ملزومات خانگی، انواع ابزارهای الکتریکی، ساخت استخرها، ساخت وان های حمام، برج های خنک کننده، علائم راهنمایی و رانندگی، وسائل ورزشی، تجهیزات مقاوم به خوردگی، محصولات تصفیه آب، تانک های ذخیره سازی، جعبه فیوزها، لوله ها، سازه های دریایی، اجزاء اتومبیل و .... می توانیم نمونه های زیادی برای کاربرد کامپوزیت های مهندسی بیابیم.

حوزههای مصرف کامپوزیتها روز به روز گستردهتر میشوند و تولید هر نوع کامپوزیت برای مصارف مختلف، نیازمند بررسی‏های دقیق علمی و مهندسیست. اما یکی از مهمترین حوزههای مصرف کامپوزیت، در صنعت احداث و نمای ساختمان است.

3-کامپوزیت پنل آلومینیوم

3-1- ساختار پنل کامپوزیت آلومینیومی

پنل کامپوزیت آلومینیومی متشکل از لایه هایی از ورق آلومینیومی در بالا و پایین به عنوان فاز زمینه و مواد پلیاتیلن غیر سمی در مرکز به عنوان فاز تقویتکننده میباشد که این محصول از قابلیت بالای شکلپذیری برخوردار بوده و از لحاظ شیمیایی و فیزیکی کاملاً پایدار است.

ورق کامپوزیت چیست؟

این ورقها متشکل از سه لایه شامل دو لایه ورق از جنس آلومینیوم به ضخامت 5/0 تا 3 میلیمتر و یک لایه از مواد پلیاتیلنی به ضخامت 3 الی 5 میلیمتر می باشد که این سه لایه توسط چسب پلیمری به هم متصل شدهاند. لایه خارجی دارای یک پوشش آستراپوکسی رزین و یک لایه PVDF جهت تثبیت رنگ بوده و روی سطح ورق کامپوزیت با یک لایه فیلم محافظت می‌شود. ابعاد این محصول بسیار متغیر بوده اما متداول ترین آن 3200 * 1250 میلیمتر مربع است.

دلیل استفاده از آلومینیوم به عنوان فاز زمینه در این نوع کامپوزیت، این است که آلومینیوم فلزی ارزان، نرم، سبک و قوی با کاربرد وسیع بوده با کمک رزین PVDF در برابر شرایط جوی و اشعه ماوراء بنفش و همچنین شرایط اسیدی و قلیایی قوی، آلودگیها و خوردگی و رنگپریدگی از مقاومت فوقالعاده ای برخوردار بوده و سالیان متمادی بدون تغییر، خواص ظاهری و فنی خود را حفظ میکند. همچنین از لحاظ مکانیکی، خاصیت ارتجاعی و انعطافپذیری عالی امکان تغییر شکل به هر فرم دلخواه را میدهد. وزن آن یک سوم فولاد و مس و کاربردی‎ترین فلز پس از آهن است.

ورق کامپوزیت چیست؟

پلی اتیلن، پلیمری جامد، موممانند و غیرفعال است که از نظر شیمیایی بیاثر میباشد. در درجه حرارت معمولی در هیچ حلالی حل نمیشود و فقط به وسیله برخی هیدروکربنها و تتراکلریدکربن متورم میشود. همچنین در مقابل اسیدها و قلیاها مقاومت خوبی دارد اما اسیدنیتریک غلیظ بر آن اثر میگذارد. پلیاتیلن در مجاورت با نور و اکسیژن به مرور فرسوده میشود. برخی از خصوصیات پلیاتیلن که سبب میشوند تا این پلیمر دارای کاربردهای بسیاری باشد عبارتند از قیمت پایین، خواص الکتریکی مطلوب، مقاومت شیمیایی بالا، شفافیت مناسب در فیلمهای نازک، عاری بودن از بوی زننده و سمیت، قابلیت نفوذ بسیار کم آب در هنگام استفاده در بستهبندی و در کاربردهای کشاورزی و ساختمانی.

3-2- کامپوزیت پنل به عنوان مصالح ساختمانی

امروزه ورق کامپوزیت آلومینیوم یکی از شناختهشدهترین و مطرحترین متریال برای نمای ساختمان به شمار میآید. سبک بودن و کاستن از بار ساختمان از مهمترین شاخصههای استفاده از این متریال میباشد. علاوه بر این زیبایی مدرن و برخی از شاخصه‏های فیزیکی و شیمیایی آن را به یکی از بیرقیبترین مصالح ساختمانی مبدل کرده است.

کاربرد عمده ورق کامپوزیت پانل آلومینیومی در صنعت ساختمان، در امر نماسازی ساختمان، سقفهای کاذب و دکوراسیون است. دلیل اصلی این کاربرد این است که ورق کامپوزیت آلومینیوم جزء مصالح سبک ساختمانی دستهبندی میشود به‎طوریکه هر مترمربع از این ورق‏ها تنها حدود 5 کیلوگرم وزن دارد. با بررسیهای به عمل آمده کامپوزیت آلومینیوم حدود 90 درصد سبکتر از سنگ گرانیت، 65 درصد سبکتر از سیمان و 50 درصد سبکتر از شیشه میباشد که این کاهش وزن ﺗﺎﺛﻴﺮ ﻣـﺴﺘﻘﻴﻢ ﺑـﺮ ﺳـﺎزه ﺳـﺎﺧﺘﻤﺎن دارد. ﺑـﺪﻳﻦ ﺗﺮﺗﻴﺐ ﻛﻪ ﺑﺎ ﻛﺎهش اﺑﻌﺎد ﭘﻲﻫﺎ، ﺳﺘﻮنﻫﺎ، ﺗﻴﺮﻫﺎ و ﺳﺎﻳﺮ ﻗﺴﻤﺖﻫﺎی ﺑﺎرﺑﺮ ﺑﻨﺎ، ﺻﺮﻓﻪﺟﻮﻳﻲ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻬﻲ در ﻣﺼﺎﻟﺢ ﺳـﺎزه‏ای ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده ﺣﺎﺻﻞ ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ. از ﺳﻮی دﻳﮕﺮ این اﻣﺮ ﻣﻮﺟﺐ ﻛﺎﻫﺶ ﻧﻴﺮوﻫﺎی ﺣﺎﺻﻞ از زﻟﺰﻟﻪ ﺑـﺮ ﺳـﺎﺧﺘﻤﺎن                 می‏گردد. در ﻧﺘﻴﺠﻪ اﻳﻦ دﺳﺘﺎوردﻫﺎ، ﻫﺰﻳﻨﻪ اﺟﺮای ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن به نحو ﻗﺎﺑﻞ ﻣﻼﺣﻈﻪای ﻛﺎﻫﺶ ﺧﻮاﻫﺪ ﻳﺎﻓﺖ. ﺿﻤﻦ آن‌که ﻣﺼﺮف ﻛﻤﺘﺮ ﻣـﺼﺎﻟﺢ اﻗﺪاﻣﻲ در ﺟﻬﺖ ﺣﻔﻆ ﻣﺤﻴﻂ زﻳﺴﺖ، ﺗﺼﺮف کم‎تر در ﻃﺒﻴﻌﺖ و در ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺗﺨﺮﻳﺐ کم‎تر آن و ﻧﻴﺰ ﺻﺮﻓﻪﺟـﻮﻳﻲ در ﻣـﺼﺮف                       اﻧﺮژی ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ.

ورق های کامپوزیت آلومینییومی از جمله مصالح پیشرفته معماری مدرن می باشد که بیش از بیش مورد توجه طراحان و مجریان ساختمان قرارگرفته و استقبال و کاربری فراوان این محصول بعنوان یکی از مصالح مورد استفاده در نمای ساختمانها بیانگر کیفیت مناسب و عدم وجود هرگونه محدودیت در طراحی و اجرای آن می‏باشد. پس از سپری شدن ده ها سال از عمر این پوشش، ساختمان همچنان از طوفان ها و اثرات مضری که از آلودگی های صنعتی و محیطی ناشی می شود محافظت می گردد. پوشش خارجی به واسطه ورق کامپوزیت بصورت یک سد در مقابل تشعشعات خورشیدی عمل می کند. فضای تهویه بین ورق کامپوزیت و دیوار یا عایق حرارتی (در آب و هوا هایی که نیاز به عایق اضافی دارند) تبادل حرارتی را کاهش می دهد.

این سیستم پوشش با فضای تهویه پشت ، از دیوار ساختمان در مقابل نوسانات حرارتی بالا و سریع محافظت می کند. همچنین این متریال کاملا قابل بازیافت است. یعنی هم لایه میانی و هم شیت های آلومینیومی می تواند در ساخت محصول جدید مورد استفاده قرار گیرد.

همینطور امروزه ورق های کامپوزیت با قابلیت های خاص نیز برای مصارف ویژه عرضه شده‏اند که ورق کامپوزیت ضد حریق و ورق دارای فناوری نانو از این جمله می باشند.

3-3- کاربردهای اصلی کامپوزیت پنل به عنوان مصالح ساختمانی

مواردی که از این محصول به وفور استفاده می شود به شرح زیر است :

  • نمای خارجی ساختمان ها و برج ها با کاربری های گوناگون
  • سقف های کاذب و دیواره های صنعتی
  • دکوراسیون داخلی ساختمان های تجاری و فروشگاه ها
  • جایگاههای عرضه سوخت بنزین و CNG
  • بیلبوردها و تابلوهای تبلیغاتی
  • سقف کاذب ها
  • دیواره های تونل ها و پایانه های مسافربری

3-4-  قابلیت‌های ورق‌ کامپوزیت پنل آلومینیوم در نمای ساختمان و سقفهای کاذب

  • سهولت اجرا به دلیل وزن کم
  • سبکی وزن (5/5 کیلوگرم در مترمربع)
  • تنوع شکل پذیری
  • مقاومت بالا
  • ابعاد متنوع
  • شیار و برش آسان و هزینه کم در اجرا
  • مصالح زیر سازی سبک
  • مناسب برای نما سازی و نوسازی نما
  • مقاومت بالا در برابر شرایط سخت آب و هوایی
  • تنوع رنگ و ابعاد
  • ایمنی بالا در برابر زلزله و آتش سوزی
  • قابلیت تعویض و تعمیر
  • نگهداری آسان (خاصیت خود تمیز کن در ورق های NANO PVDF که در اثر جریان هوا الکتریسیته در ورق ایجاد نشده و مانع جذب گرد و غبار می گردد و سطح ورق همیشه تمیز می ماند.
  • از بین بردن محدودیت در استفاده از ایده های مختلف طراحی
  • عایق بودن و آکوستیک بودن به دلیل وجود لایه پلی اتیلن و همچنین آب بند بودن این محصول در کنار وجود هوای محبوس بین ورق و ساختمان (مبحث 19 مقررات ملی)

 استفاده از این ورق ها در نمای ساختمان به این صورت است که یک لایه روی سطح نما قرار می گیرد و دیگری در پشت آن و لایه ای که روی سطح نما استفاده می شود بسته به طراحی نما قابلیت رنگ ها و طرح های متنوع و متفاوتی را دارد و با توجه به نوع کاربری (نمای داخلی، نمای خارجی و ...) رزین های متفاوتی را روی آن اجرا می کنند. لایه پشتی نیز دارای یک لایه رنگ آستر بر روی آلومینیوم است.

3-5- تفاوت های تأثیرگذار در قیمت و کیفیت کامپوزیت پنل آلومینیوم

  • تفاوت در آلیاژ آلومینیوم
  • تفاوت در نوع پلی اتیلن و یا همان لایه میانی
  • تفاوت در ضخامت لایه آلومینیوم و لایه میانی
  • پوشش سطح ورق
  • طرح ها و یا رنگ های خاص

3-6- انواع آلومینیوم کامپوزیت برحسب پوشش سطح ورق

رنگ روی سطح ورق با تکنولوژی های متفاوتی برحسب نوع کاربرد و محل نصب ورق اجرا می شود که به صورت زیر تقسیم بندی می شود:

3-6-1- پلی استر : ساده ترین روش اجرای رنگ روی لایه آلومینیوم می باشد که رنگ بدون هرگونه لایه محافظ روی لایه آلومینیوم اجرا می گردد. این نوع ورق در مقابل شرایط جوی، اسیدی و یا قلیایی بسیار آسیب پذیر بوده، هیچ گونه تضمینی برای حفظ کیفیت آن در نمای خارجی ساختمان وجود ندارد و بطور کلی استفاده از آن برای نمای بیرونی ساختمان ممنوع بوده ولی برای دکوراسیون داخلی مناسب و به صرفه است.

3-6-2- پوشش محافظ PVDF : این پوشش تحت نام پلی وینیل دین فلوراید نوعی رزین خاص است که تولیدکننده آن شرکت PPG می باشد. این رزین به دلیل وجود لایه پلیمری و همچنین عنصر فلوئور باعث محافظت رنگ سطح ورق و دوام و پایداری آن در مقابل شرایط نامساعد جوی، اشعه ماوراء بنفش و شرایط اسیدی و قلیایی به طور کاملاً قابل اعتماد حداقل تا 20 سال می گردد.

رنگی که با این رزین روی سطح ورق اجرا می گردد به طور مستقیم بر روی آلومینیوم اجرا نمی شود و قبل از آن یک لایه رنگ آستر از نوع پلی اورتان روی آلومینیوم اجرا شده سپس لایه رنگ اضافه می شود. بنابراین ورقهای PVDF دارای 2 لایه رنگ می باشند.

3-6-3- پوشش Nano-PDF: همانند رزین PVDF اجرا می گردد با این تفاوت که یک لایه سوم هم روی رزینPVDF اجرا می شود که از لحاظ ساختار مولکولی با رزین های عادی متفاوت است. به صورتی که فاصله مولکولی توسط تکنولوژی نانو به کمتر از 9-10 می رسد که این خاصیت باعث عدم جذب آلودگی های محیطی از قبیل گردوغبار و ذرات روغنی معلق در فضا می گردد.

3-7- انواع کامپوزیت از نظر تکنولوژی لایه میانی

برحسب کاربرد و حساسیت پروژه لایه میانی از مواد مختلفی تشکیل شده است.

  • پلی اتیلن بازیافتی
  • پلی اتیلن نو
  • لایه میانی ضد حریق 1B
  • لایه میانی ضد حریق 2A که معمولاً از هیدروکسید آلومینیوم و یا دیگر مواد معدنی ساخته می شود

توضیح اینکه به طور کلی پلی اتیلن استفاده شده در لایه میانی این ورق ها در حالت کلی غیرقابل اشتعال است اما برحسب حساسیت پروژه و وجود مواد اشتعال زا در نزدیکی این ورق ها از لایه میانی  2Aو 1B استفاده می شود. لازم به ذکر است استاندارد 1A در مواد ضدحریق مربوط به مواد هموژن (غیرکامپوزیت) می شود.

ورق کامپوزیت چیست؟

ورق کامپوزیت چیست؟ ، ورق کامپوزیت چیست؟ ، ورق کامپوزیت چیست؟ ، ورق کامپوزیت چیست؟ ، ورق کامپوزیت چیست؟ ، ورق کامپوزیت چیست؟ ، ورق کامپوزیت چیست؟ ، ورق کامپوزیت چیست؟ ،

روش اجرا

برای زیرسازی از شبکه پروفیل آهنی 40*40 میلی‌متر که حداکثر فاصله بین آن‌ها 60 سانتی‌متر است استفاده می‌شود. در ساختمان‌های سیمانی اگر سطح پئشش سیمانی صاف و صیقلی بوده و حداقل ضخامت سیمان 5 سانتی‌متر باشد نیازی به استفاده از شبکه پروفیل آهنی برای زیرسازی نمی‌باشد. سپس چوب زیرسازی را که بهتر است اشباع‎شده یا ترمو باشد بر روی دیوار سیمانی یا پروفیل‌های آهنی پیچ می‌نماییم. اگر در زیرسازی از چوب خام غیراشباع استفاده شود، در مرور زمان چوب زیرسازی دچار انبساط و انقباض یا پوسیدگی شده و نما را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

سپس پروفیل چوب نما را که قبلن همه وجوه آن رنگ شده است با پیچ بر روی چوب زیرسازی نصب می‌شود. استاندارد فاصله پیچ‌ها از لبه‌های چوب نما و از یکدیگر باید رعایت شود.

البته جزئیات اجرای چوب ترمو در نما بسته به نوع پروفیل انتخابی متفاوت است اما به طور کلی در شکل ذیل تشریح شده است

روش فاق و زبانه
فاق و زبانهper-Quick Preset_1216x1043

فاق و زبانه-Quick Preset_1488x1143
فاق و زبانهup-Quick Preset_2096x1039
روش اتصال با کیلیپسباکلیپس-Quick Preset_1336x1075باکلیپسper-Quick Preset_1070x993باکلیپسup-Quick Preset_2096x1227
روش پیچ از رو
پیچ از رو up-Quick Preset_2096x1111
پیچ از رو-Quick Preset_1444x1087

برای زیرسازی از شبکه پروفیل آهنی 40*40 میلی‌متر که حداکثر فاصله بین آن‌ها 60 سانتی‌متر است استفاده می‌شود. در ساختمان‌های سیمانی اگر سطح پئشش سیمانی صاف و صیقلی بوده و حداقل ضخامت سیمان 5 سانتی‌متر باشد نیازی به استفاده از شبکه پروفیل آهنی برای زیرسازی نمی‌باشد. سپس چوب زیرسازی را که بهتر است اشباع‎شده یا ترمو باشد بر روی دیوار سیمانی یا پروفیل‌های آهنی پیچ می‌نماییم. اگر در زیرسازی از چوب خام غیراشباع استفاده شود، در مرور زمان چوب زیرسازی دچار انبساط و انقباض یا پوسیدگی شده و نما را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

سپس پروفیل چوب نما را که قبلن همه وجوه آن رنگ شده است با پیچ بر روی چوب زیرسازی نصب می‌شود. استاندارد فاصله پیچ‌ها از لبه‌های چوب نما و از یکدیگر باید رعایت شود.

البته جزئیات اجرای چوب ترمو در نما بسته به نوع پروفیل انتخابی متفاوت است اما به طور کلی در شکل ذیل تشریح شده است.

 

درباره چوب ترمو

 


روش های اجرای ورق کامپوزیت

روش های اجرای ورق کامپوزیت

۱. روش ثابت (Fixing)

در مرحله اول که آن را زیرسازی می‌نامیم شبکه‌ای متشکل از پروفیل آهنی با مقاطع 40*40 میلی‌متر و یا 20*40 میلی‌متر بر روی اسکلت ساختمان و بر اساس طرح کلی نما اجرا می‌شود. سپس ورق کامپوزیت که به صورت خام به کارگاه منتقل شده است، بر اساس طراحی و نقشه‌های مصوب، برش، شیار و خم داده شده و به صورت کاست بر روی زیرسازی آهنی به صورت برگرداندن لبه ورق و یا نبشی آلومینیومی با پیچ یا پرچ نصب می‌گردد. به دلیل فیکس و ثابت شدن ورق با پیچ و پرچ بر روی زیرسازی، این روش را فیکسینگ می‌نامند. پس از اتمام کار ژوئن یا شیار بین ورق‌ها آب‌بند می‌شود.

مزایای روش فیکس

  • هزینه اجرا در این روش با توجه به کیفیتی که به دست می‌دهد مقرون به صرفه‌تر از روش هنگ است.
  • سرعت اجرا در نماهای با حجم متوسط و کوچک با این روش بالاتر است.
  • این روش متداول‌ترین روش اجرای نمای کامپوزیت پانل در ایران است و به همین دلیل هرگونه اصلاحات احتمالی یا تعویض بخش‌های آسیب‌دیده نما با هزینه کم‌تر میسر خواهد بود.
  • در این روش امکان تعویض یا جداسازی پانل به صورت جداگانه وجود دارد.
  • در این روش به علت خم و برش ورق در محل پروژه امکان به دست دادن طراحی‌ها و فرم‌های پیچیده‌تر و همچنن در ابعاد کوچک‌تر بیش‌تر میسر است.
  • آب‌بندی در این روش به صورت کامل و حرفه‌ای (از نظر اصول آب‌بندی) صورت می‌گیرد.

۲.روش ریلی، هنگ  (Hanging)

در ابتدا دستک‌هایی با پروفیل آهنی ترجیحا 40*80 میلی‌متر از ساختمان گرفته شده و براکت‌های آهنی (به شکل نبشی) بر روی بر روی آن جوش شده و سپس نبشی‌های آلومینیومی که سوراخ‌هایی شیار شکل دارند به این براکت‌ها پیچ می‌شوند و پس از آن ناودانی آلومینومی که اصلی‌ترین سازه در سیستم هنگ است، با پیچ و مهره به نبشی‌های آلومینیومی متصل می‌گردد. حالا ناودانی کوچک‌تری که پین استیل (بای ضد زنگ بودن) دارد، در دل ناودانی اصلی قرار می‎گیرد. لبه ورق‎های کامپوزیت مشابه روش فیکس خم شده و لبه‌های خم شده درون ناودانی کوچک رفته و پین ناودانی کوچک از شیارهای چکمه‌ای شکل که قبلا روی لبه‌های خم‎خورده ایجاد شده است، عبور می‌کند.

به دلیل این‌که ورق‌های کاست شده به پین ناودانی آویخته می‌شوند این روش را سیستم هنگینگ (هنگ به معنای آویزان شدن) و چون ناودانی به صورت ریلی عمل کرده و قابل رگلاژ است، این روش را سیستم ریلی می‌نامند.

روش های اجرای ورق کامپوزیت

مزایای روش هنگ

  • این روش استاندارد‌ترین و متداول‌ترین روش اجرای نمای کامپوزیت در جهان است.
  • زیرسازی در این روش بعد از نصب نیز قابل رگلاژ است.
  • ورق‌ها و تایل‌های اجرا شده می‌تواند تک‌تک تعویض گردد.
  • کل آب وارد شده در سیستم ریلی از طذیق ناودانی اصلی خارج شده و عملن نیازی به آب‌بندی به صورتی که در روش فیکس مورد نیاز است، وجود ندارد.

۳.روش اچ و ال  (H & L)

در این روش نیز همانند روش ثابت در مرحله اول که آن را زیرسازی می‌نامیم شبکه‌ای متشکل از پروفیل آهنی با مقاطع 40*40 میلی‌متر و یا 20*40 میلی‌متر بر روی اسکلت ساختمان و بر اساس طرح کلی نما اجرا می‌شود. در واقع زیرسازی در این سیستم کاملن مشابه روش فیکس است. سپس پروفیل‎های آلومینیومی با مقاطع H و L توسط پیچ یا پرچ روی زیرسازی فلزی نصب می‏گردند. پس از آن ورق‎های کامپوزیت مطابق نقشه و طرح شیار و برش خورده و بر خلاف روش فیکس خم داده نمی‎شوند و به همان صورت و به شکل کشوئی در داخل پروفیل‌ها قرار می‎گیرند. روش اچ و ال از نظر آب‎بندی استاندارد نبوده و می‎توان گفت که منحصرا در ایران استفاده می‌شود. اما از نظر سرعت اجرا، از روش فیکس سریع‎تر می‎باشد. همچنین در این روش برای دسترسی به یک تایل ورق به علت آسیب‎دیدگی، امکان دست‎رسی جداگانه وجود نداشته و باید تقریبا کل نما باز شود. از ایرادات دیگر سیستم اچ و ال، فیکس نبودن ورق در داخل پروفیل و بازی کردن آن در هنگام وزش باد شدید است که باعث سر و صدا و آسیب می‎شود.

روش های اجرای ورق کامپوزیت

مزایای روش اچ و ال

  • سرعت اجرا در این روش بالاست.
  • اگر کارفرما از نظر زیبایی‎شناسی به ژوئن و شیار ایجاد شده در روش‎های دیگر علاقه‌مند نباشد، در این روش نما با خطوط شبکه‎ای حاصل از پروفیل‌های اچ و ال که می‎توانند هم‎رنگ یا با رنگ متضاد باشند، پوشیده می‌شود.

۴.روش ثابت جدید  (New Fixing)

زیرسازی در این روش همانند روش ریلی‌ست. در ابتدا دستک‌هایی با پروفیل آهنی ترجیحا 40*80 میلی‌متر از ساختمان گرفته شده و براکت‌های آهنی (به شکل نبشی) بر روی بر روی آن جوش شده و سپس نبشی‌های آلومینیومی که سوراخ‌هایی شیار شکل دارند به این براکت‌ها پیچ می‌شوند. سپس بر خلاف روش هنگ، قوطی یا نبشی آلومینیومی 40*40 میلی‌متر به نبشی‎های آلومینیومی پیچ شده و سپس ورق به شیوه سیستم فیکس بر روی آن نصب می‎گردد.

روش های اجرای ورق کامپوزیت

مزایای روش ثابت جدید

  • به علت استفاده از پروفیل آلومینیوم، سازه از روش فیکس سبک‎تر است.
  • امکان رگلاژ بعد از نصب در این روش وجود دارد.

پیوست 1- روش‎های آب‎بندی

روش تسمه‎ای

در این روش تسمه‎ای از جنس خود ورق در ژوئن یا شیار بین ورق‎ها قرار گرفته و با چسب پلی‎اورتان می‎چسبد.

روش درزگیری

درزگیری در ژوئن بین ورق‎ها توسط نوار درزگیری انجام می‎گیرد که این نوار توسط چسب سیلیکونی چسبیده می‎شود.

روش چسب و فوم

چسب سیلیکونی درون شیارها بعد از قرارگیری فوم تزریق می‎شود. چسب‎ها باید متناسب با رنگ ورق انتخاب شوند.

پیوست 2- دیتیل خم در ورق‎های کامپوزیت



روش های اجرای ورق کامپوزیت،روش های اجرای ورق کامپوزیت،روش های اجرای ورق کامپوزیت

ساختمان تاکسی بار تهران

ساختمان چهارراه مسجد شهرک غرب

پروژه شرکت اندیشه عمران محیط

پروژه ساختمان 555 خیابان آزادی

پروژه کلینیک و ساختمان پزشکان بهار

پروژه کلانتری 141 شهرک گلستان

پروژه بیمارستان بهار

پروژه ساختمان یارندی

پروژه ساختمان پردیسان

پروژه ساختمان آقای عابد

پروژه برگرلند سعادت آباد

پروژه کارواش همت

پروژه ساختمان آقای کاظمی

پروژه رستوران گیلانه شعبه جردن

پروژه نمایشگاه کیاموتورز در باشگاه انقلاب

پروژه ساختمان ناخدا همتی

پروژه سر در ورودی شهید بهشتی

پروژه رستوران کازیوه شعبه سعادت آباد

پروژه ساختمان پارسه

پروژه سردر ورودی استخر ارم

پروژه سقف آشپزخانه مجموعه شرکت دخانیات

پروژه بانک رسالت شعبه مرزداران

پروژه ساختمان بوستان

پروژه ساختمان ققنوس

پروژه ساختمان آقای دلجو

پروژه ساختمان بلوگا

پروژه بانک ملت شعبه چهارراه استقلال

پروژه ساختمان دانش

پروژه ساختمان آقای فرهادی

پروژه ساختمان اتوبان کاشانی

پروژه مرکز توان‌بخشی معلولین بهنام

 

طراحی برج الوند

طراحی مرکز خرید و پارکینگ طبقاتی در بانه

طراحی کتاب فروشی امینی

طراحی تیپ شعب بانک حکمت ایرانیان

طراحی بانک کوثر

طراحی ساختمان بیمارستان قمر بنی‌هاشم

طراحی داخلی نمایشگاه اتومبیل‌های هیوندای در تاکسی بار تهران

طراحی ساختمان نمایندگی رسمی بوتان

طراحی ساختمان برنا

طراحی مرکز تجاری شهرک اکباتان

طراحی ساختمان غفوری

طراحی شهر اسباب‌بازی گیشا

طراحی ایستگاه تاکسی چهارراه پاسداران

طراحی نمای ساختمان توحید 1

طراحی مرکز خرید و مجتمع تجاری ویولت کیش

طراحی سر در ورودی ساختمان یارندی

طراحی ساختمان آقای زدوار

طراحی مرکز تجاری اداری شهریار

طراحی سر در ساختمان شماره 2 دخانیات

طراحی ساختمان آقای جاریانی در خیابان سهروردی

ساختمان آقای کاظمی (45 متری) در کرج

طراحی سر در اصلی مجموعه نمایشگاه بین‌ المللی تهران

طراحی کلینیک پارس کرج ساختمان نارسیس

طراحی تالار عروسی روناژ آقای امامی

طراحی ساختمان آقای فضائلی خیابان سهروردی

طراحی ساختمان اداری تجاری شهدا

طراحی مرکز تجاری اداری شهریار

طراحی ساختمان روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی

طراحی ساختمان رسالت

طراحی فروشگاه پاسارگاد

طراحی سردر ورودی کارخانه لبنیات پاک

طراحی ساختمان آقای نورائی

طراحی ساختمان آقای خرمی نازی‌آباد

طراحی نمایش‌گاه اتومبیل عابدینی نازی آباد

طراحی ساختمان موج کرج

طراحی ساختمان آقای مهندس مرادی

محوطه سازی ساختمان چهارراه مسجد

طراحی ساختمان سی‌ام سعادت آباد

طراحی ساختمان آقای بهرام‌زاده

طراحی بانک ثامن الحجج

طراحی نمای درمانگاه خاتم آقای کاشانی و شرکا

طراحی دیوارها و ساختمان نگهبانی مجتمع دخانیات ایران در خیابان قزوین تهران

طراحی ساختمان آموزش مجتمع دخانیات ایران دانشگاه علمی کاربردی

طراحی ساختمان اداری پرند

طراحی ساختمان آقای معماریان

طراحی ساختمان گاندو آقای علی‌یاری

طراحی ساختمان جام جم

طراحی ساختمان کامرانیه آقای محتشمی

طراحی ساختمان سما آقای لاهیجی

طراحی ساختمان خیابان هفدهم کردستان

طراحی ساختمان آقای فرج‌زاده مرزداران

طراحی ساختمان آقای محبی

طراحی ساختمان پارس آقای میردولتی

طراحی ورودی ساختمان آقای حمزوی

طراحی ساختمان و محوطه مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی

 

روش ریلی، هنگ  (Hanging)

در ابتدا دستک‌هایی با پروفیل آهنی ترجیحا 40*80 میلی‌متر از ساختمان گرفته شده و براکت‌های آهنی (به شکل نبشی) بر روی بر روی آن جوش شده و سپس نبشی‌های آلومینیومی که سوراخ‌هایی شیار شکل دارند به این براکت‌ها پیچ می‌شوند و پس از آن ناودانی آلومینومی که اصلی‌ترین سازه در سیستم هنگ است، با پیچ و مهره به نبشی‌های آلومینیومی متصل می‌گردد. حالا ناودانی کوچک‌تری که پین استیل (بای ضد زنگ بودن) دارد، در دل ناودانی اصلی قرار می‎گیرد. لبه ورق‎های کامپوزیت مشابه روش فیکس خم شده و لبه‌های خم شده درون ناودانی کوچک رفته و پین ناودانی کوچک از شیارهای چکمه‌ای شکل که قبلا روی لبه‌های خم‎خورده ایجاد شده است، عبور می‌کند.

به دلیل این‌که ورق‌های کاست شده به پین ناودانی آویخته می‌شوند این روش را سیستم هنگینگ (هنگ به معنای آویزان شدن) و چون ناودانی به صورت ریلی عمل کرده و قابل رگلاژ است، این روش را سیستم ریلی می‌نامند.

ریلی-Quick Preset_2096x1467

مزایای روش هنگ

  • این روش استاندارد‌ترین و متداول‌ترین روش اجرای نمای کامپوزیت در جهان است.
  • زیرسازی در این روش بعد از نصب نیز قابل رگلاژ است.
  • ورق‌ها و تایل‌های اجرا شده می‌تواند تک‌تک تعویض گردد.
  • کل آب وارد شده در سیستم ریلی از طذیق ناودانی اصلی خارج شده و عملن نیازی به آب‌بندی به صورتی که در روش فیکس مورد نیاز است، وجود ندارد.

روش ثابت جدید  (New Fixing)

زیرسازی در این روش همانند روش ریلی‌ست. در ابتدا دستک‌هایی با پروفیل آهنی ترجیحا 40*80 میلی‌متر از ساختمان گرفته شده و براکت‌های آهنی (به شکل نبشی) بر روی بر روی آن جوش شده و سپس نبشی‌های آلومینیومی که سوراخ‌هایی شیار شکل دارند به این براکت‌ها پیچ می‌شوند. سپس بر خلاف روش هنگ، قوطی یا نبشی آلومینیومی 40*40 میلی‌متر به نبشی‎های آلومینیومی پیچ شده و سپس ورق به شیوه سیستم فیکس بر روی آن نصب می‎گردد.

روش ثابت جدید  (New Fixing)
روش ثابت جدید  (New Fixing)

مزایای روش ثابت جدید

  • به علت استفاده از پروفیل آلومینیوم، سازه از روش فیکس سبک‎تر است.
  • امکان رگلاژ بعد از نصب در این روش وجود دارد.

روش ثابت (Fixing)

در مرحله اول که آن را زیرسازی می‌نامیم شبکه‌ای متشکل از پروفیل آهنی با مقاطع 40*40 میلی‌متر و یا 20*40 میلی‌متر بر روی اسکلت ساختمان و بر اساس طرح کلی نما اجرا می‌شود. سپس ورق کامپوزیت که به صورت خام به کارگاه منتقل شده است، بر اساس طراحی و نقشه‌های مصوب، برش، شیار و خم داده شده و به صورت کاست بر روی زیرسازی آهنی به صورت برگرداندن لبه ورق و یا نبشی آلومینیومی با پیچ یا پرچ نصب می‌گردد. به دلیل فیکس و ثابت شدن ورق با پیچ و پرچ بر روی زیرسازی، این روش را فیکسینگ می‌نامند. پس از اتمام کار ژوئن یا شیار بین ورق‌ها آب‌بند می‌شود.

مزایای روش فیکس

  • هزینه اجرا در این روش با توجه به کیفیتی که به دست می‌دهد مقرون به صرفه‌تر از روش هنگ است.
  • سرعت اجرا در نماهای با حجم متوسط و کوچک با این روش بالاتر است.
  • این روش متداول‌ترین روش اجرای نمای کامپوزیت پانل در ایران است و به همین دلیل هرگونه اصلاحات احتمالی یا تعویض بخش‌های آسیب‌دیده نما با هزینه کم‌تر میسر خواهد بود.
  • در این روش امکان تعویض یا جداسازی پانل به صورت جداگانه وجود دارد.
  • در این روش به علت خم و برش ورق در محل پروژه امکان به دست دادن طراحی‌ها و فرم‌های پیچیده‌تر و همچنن در ابعاد کوچک‌تر بیش‌تر میسر است.
  • آب‌بندی در این روش به صورت کامل و حرفه‌ای (از نظر اصول آب‌بندی) صورت می‌گیرد.